Duchové ostrova – tipy a triky

od 6. 6. 2022Články3 komentáře

Tento týden jsem odehrál svou 500. solo hru (a tak 530. hru celkem), a tak mě napadlo sepsat několik strategických tipů pro začátečníky.

Pokud si chcete na vše přijít sami, tak dále ve čtení nepokračujte.

Tipy se budu snažit psát “obecně platné”, ale při současné rozmanitosti duchů a nepřátel ze základu a rozšířeních by se asi vždy našla výjimka pro každé obecné pravidlo.

Na závěr dám pár tipů pro každého “jednoduchého” ducha zvlášť.

Nemyslím si, že po přečtení tohoto článku budete porážet úroveň 6 národů levou zadní, ale třeba se o pár úrovní posunete.

Růst

První volba každého ducha je vzetí si zpět odložených karet na ruku. Častá chyba začátečníků je pocit, že 2 ze 4 karet ducha potřebují hrát každé kolo, a tak volí tento růst. To je chyba. Osobně, pokud mohu zahrát tolik karet, kolik je momentálně mé maximum, pak zřídkakdy sáhnu po této volbě. Zpomaluje to zesilování vašeho ducha. Dokud chodí kolonizátoři do jednoho druhu terénu, tak to nějak uhrajete, ale pak vás čeká rychlý konec. Jednou z výjimek je Živoucí síla země, která se rozšiřuje i u první volby růstu.

Karty

Při získání karty je první volba, z jakého balíčku si brát kartu. Často bývá chyba, že se po silných kartách sáhne moc brzy a někdy i vůbec. Za některé duchy si silné karty neberu nikdy. Problém silných karet je, že vám nerozšíří počet hratelných karet, a tedy musíte častěji volit první Růst. Druhý problém je, že mnoho duchů nezískává dostatek energie. Všechny běžné karty stojí 0, nebo 1 energii. Silné karty 2 a víc energie. Koukněte se u svého ducha na řadu přítomností na příjmu energie a na počet karet k zahrání. Pokud máte ke konci hry hrát 5-6 karet a příjem 3 energie, tak moc prostoru pro hraní silných karet není.

Jaké karty si vybírat? V podstatě až na výjimky beru karty, co pomohou spustit vrozennou schopnost. Je to pak taková akce navíc. Osobně většinou ignoruji karty, co mají vedlejší efekt přidání pohromy. Ty mi stačí od plenění kolonizátorů.

Přítomnost

V solo hře není problém mít na dosah všechna území. U některých duchů je potřeba si hlídat, abyste měli dosah ze svých svatyní. Tady asi jen rada, abyste nelezli tam, kde se bude plenit a vy tomu nedokážete zabránit.

Při hře s rozšířením (nyní není česky) je vhodné mít přítomnost u dahanů. Karty událostí vám pak dávají různé bonusy.

Z jakého řádku brát přítomnost jako první? Zde bohužel nemám obecné pravidlo. U každého ducha mám jiné preference. Navíc často platí, že funguje více strategií.

Kontrola ostrova

Pokud to jde, zkoušejte stahovat kolonizátory na pobřeží, zabíjejte ty ve vnitrozemí. Zvlášť na lehčí obtížnosti lze takto snadno izolovat země číslo 7 a 8 tak, že do nich neproběhne průzkum.

Obecně mi přijde lepší mít méně větších problémů než naopak.

Plenění na dvou územích s osadou bez obrany je horší než jedno plenění s osadou a městem. Až na vyšśí úrovně některých národů je jedno, jestli území dostane 2, nebo třeba 10 poškození. Navíc každá karta cílí jen jedno území. Je snažší později řešit méně problematických území.

Strach

Určitě jste si přečetli podmínky vítězství Duchů ostrova, a přesto se divíte, že za Živoucí sílu země nejde vyhrát. Samozřejmě, že jde, jen budete potřebovat karty, co generují strach. A nejen u skály. Téměř všechny hry vyhraji buď na 3. úrovni strachu (žádné město na mapě), nebo dolíznutím poslední karty strachu.

Pokud např. vidíte, že získáním další karty se posunete do další úrovně strachu, tak se o to pokuste. Nejen, že tuto poslední kartu budete hrát už se silnějším efektem, ale i všechny ostatní získané a ještě nezahrané karty strachu budou silnější.

Máte pocit, že karty strachu často nemají žádný efekt? Nebojte, to znamená, že hrajete na nízkou obtížnost.

Plenění, Stavění, Průzkum

Každý duch umí pracovat jen s některými akcemi. Duch Stíny tančící mezi plameny dobře pracuje s průzkumníky a zabraňuje tím stavbě a následně plenění. Náhlý úder blesku poničí postavené a už nevadí plenění. Živoucí síla země si zase poradí i s tím pleněním. Mohu sice napsat obecnou radu “zabráníš-li průzkumu pak nebude stavba a ani plenění”, ale u mnohých duchů tu možnost spíš nemáte.

Nezabránění plenění a zisk pohromy není tragédie. Každý duch si může dovolit nezabránit přidání 2 pohrom a stále se karta pohromy neotočí. Nezřídka je lepší v některých kolech jedno území obětovat a zesílit svého ducha než již opakované: vzít si karty zpět a zabránit všem pohromám.

Tip na malý zlozvyk

Pokud máte jen základní krabici hry, tak ono se moc nestane ani po otočení karty pohromy. Víte přesně dopředu jaké 2 možnosti vás čekají. Není potřeba za každou cenu zabraňovat, aby se toto stalo.

Píši zlozvyk, protože této strategie si všiml designér hry a přidal v rozšíření karty událostí.  Události mají často velmi nepříjemné efekty, pokud jste kartu pohromy už otočili.

Tipy pro konkrétní duchy

Dále budu pokračovat s radami, jak často hraji některé duchy JÁ. Nemyslím si, že jsou to vždy jediné, a ani že jsou to nejlepší strategie. Jsou takové, že mi přijdou dobré a hlavně mě baví. Berte je s rezervou a nebojte se je ignorovat a zkoušet vlastní cestu.

Náhlý úder blesku

Za blesk hraji, když si chci u duchů ostrova mentálně odpočinout. Téměř neřeší pomalou fázi duchů a mám u něj relativně pevnou strategii.

První kolo vezmu 2 přítomnosti z řady s energií a nezahraji žádnou kartu. Ano, čtete správně.

Druhé kolo odkryji 2 přítomnosti ze spodního řádku a zahraji 3 karty. (Ne tu nejdražší) Nyní se mi spustí i první úroveň vrozené schopnosti.

Další kola už volím první růst (ano, dělám zde to, od čeho jsem vás celou dobu odrazoval). Karty beru pouze běžné. Upřednostňuji karty dle elementů, ale v druhé řadě volím ty karty, co jsou za 0 energie.

V průběhu hry mě pak čeká ještě 1 kolo, kde nehraji skoro žádné karty a odkryji si hraní více karet.

Živoucí síla země

Skála v solu je pro některé hráče slabá, protože v základu nemá karty vyvolávající strach (ať už přímo, či nepřímo ničením osad+měst). Bez strachu to nepůjde.

Za skálu odebírám přítomnost z horní řady a hraji dlouho 1 kartu za kolo. S obranou za svatyně vyřeším jedno území. Silnou kartou druhé.

Pokud už mám dobré silné karty, pak se nebojím volit první růst opakovaně.

Řeka zalitá sluncem

Za řeku se snažím odkrýt co nejdříve braní si zpět jedné karty z efektu druhé řady.

Jinak je strategie relativně přímočará. Vše splachujte do jednoho území na pobřeží, a pak tam spusťte nejsilnější efekt vaší vrozené schopnosti. (bohužel nefunguje proti angličanům)

Stíny tančící mezi plameny

Zde relativně často měním strategii. Duch umí generovat dost energie, tak může mít i silnou kartu, ale naopak lze hrát víc na větší množství karet.

Tento duch snadno zabraňuje stavění a umí generovat spoustu strachu. Snažím se za něj brát nové karty, co též generují strach a vyhrát na dolízání balíčku.

Let’s play

Před časem jsem natočil několik videí, kde hraji solo proti úrovni 6 různých národů pouze se základní krabicí hry. Videa jsou bez komentáře s anglickou verzí Duchů ostrova, ale je možné, že někomu mohou pomoci. Odkaz na kanál zde:

https://www.youtube.com/channel/UCfGTaj4ThyurBjjmPHBJjMw

Prosba na závěr

Hru hraji v angličtině a české pojmy jsem dohledával. Někdy možná ne zcela úspěšně, a pak budu za případné opravy rád.

A samozřejmě se nebojte zmínit, že to hraji špatně, že radím něco, co nemůže fungovat apod. Nemyslím si, že by Duchové ostrova byly “vyřešitelnou hrou”. Za mě v nich neexistuje jediná správná strategie, a proto mě hra baví i po stovkách partií.


Duchové ostrova (Spirit Island)

“Osadníci z Katanu” naruby. V této vynikající kooperativní hře se každý hráč ujme role jednoho živlu/ducha a s pomocí jeho sil brání ostrov před kolonizátory. Je libo spláchnout města do moře? Zasáhnout kolonizátory blesky? Či jen je nenechat v klidu spát? V základu na vás čeká 8 rozdílných duchů, 3 rozdílné národy, proti kterým bojujete, či několik scénářů, jež mění základní mechaniky hry. Přemíra znovuhratelnosti zaručena. A i přesto nezůstanete u základní hry a s 2 rozšířeními a promy se nyní můžete dostat na 24 různých duchů.

Děkujeme za vaši podporu!

advertisement

Skupiny

3 Komentáře

  1. jakub

    Taktiež ďakujem za skvelý článok. Nemám ani zďaleka odohrané toľko čo ty, ale niektoré prvky v postupoch sa prekrývajú, aspoň za tých dvoch duchov, čo som zatiaľ hral (náhly uder a sila zeme). Popravde sila zeme mi príde ako skvelý duch a jednoduchý na osvojenie. Návyková je tá obrana územia so svätyňou, to len hrniem kolonialistov na tieto územia a potom ich zvládam s pár dahanmi. Rovnako rád vidím, že i po 500 hrách Ostrov duchov baví a má čo ponúknuť.

    • Houp

      Bez rozšíření by to ale asi nešlo. Když jsem dělal ta videa, tak cca 30 partií pouze základní hry za 14 dní a přehrál se mi základ.

      Postupně se snažím v solu vyhrát všechny kombinace duch vs úroveň 6 národa. I kdyby mi na každou kombinaci stačila jedna hra, tak je to nyní 24 duchů x 7 národů = 168 her. Nejvíc jsem zatím potřeboval pokusů v kombinaci Řeka a Anglie lvl 6. Až 27. hra byla úspěšná. Druhý extrém jsou asi hry za Moře, kde stačil často pokus 1.

Přidat komentář

Pin It on Pinterest