Podpoř nás!

Přispěj na provoz Deskozóny i ty! Budeme ti neskonale vděční a získáš speciální odznak.

Profilový obrázek

Rallyman

  • Veřejná skupina
  • před 1 měsícem, 2 týdnů
  • 4

    Příspěvky

  • 4

    Členové

Recenze – Rallyman GT

Novinky na Deskozóně Fóra Skupinová fóra Rallyman Recenze – Rallyman GT

This topic contains 1 hlas and has 0 odpovědí.
1 hlas
0 odpovědí
  • Autor
    Příspěvky
    • #1950
      tondakolik
      Účastník
      Status: Návštěvník

      Rallyman, to je rozhodně nejlepší desková závodní hra, která krásně zpracovává téma automobilových soutěží. Co se s touto klasikou ale stalo, když se objevila v nové verzi pod názvem Rallyman GT?

          Pro ty, kteří se alespoň trochu orientují v motorsportu je jasné, že tady něco nesedí. Dát vedle sebe do jednoho názvu Rally a GT, to prostě nejde dohromady. Vždyť to jsou tak naprosto odlišné motoristické disciplíny. A přesto je tu Rallyman GT. Vydavatel, Holy Grail Games, vysvětluje název hry tak, že Rallyman je vlastně taková značka hry, která se odkazuje na herní mechanismus, a GT odkazuje na motoristickou disciplínu, kterou hra zpracovává. No dobře, pojďme se podívat, co to s hrou udělalo.
          Rallyman GT je hrou z prostředí okruhových závodů. Hráči se stávají závodními piloty, kteří se utkají v závodu „kolo na kolo“.

      Celá hra je ve velké krabici s pohledem do „obličeje“ závodního pilota v ochranné přilbě. V krabici nejsou žádné velké herní desky, ty byly nahrazeny menšími deskami šestiúhelníkového tvaru. Kromě těchto desek jsou v krabici různé žetony a velké karty. Samozřejmě nemohou chybět herní kostky a modely autíček.

          Před samotným závodem je třeba z šestiúhelníkových desek vytvořit závodní okruh. Každou desku tvoří krátká rovinka nebo jedna zatáčka, možností, jak sestavit závodní trať, je tedy obrovské množství. Pro začátek je navíc v pravidlech pár závodních okruhů předpřipravených. Závodní tratě mohou být široké pro tři vozy vedle sebe nebo užší pro dva.
          Pokud máte sestavenou trať, můžete na start umístit vaše „gétéčko“. Ještě než jej ale vyšlete na start, doporučuji zkontrolovat počasí a přizpůsobit tomu výběr pneumatik. Ve hře jsou dva druhy pneumatik, pneumatiky do sucha a do mokra. Pokud jste spokojeni s obutím vašeho vozu, můžete tedy na start.
          Je odstartováno a první vůz se řítí do první zatáčky, za ním další a další. K pohybu vozu slouží kostky. Hra je postavena na herním principu Rallyman, ve kterém platí základní pravidlo „jedna kostka – jedno políčko“. K dispozici jsou černé kostky převodových stupňů, bílé kostky pohybu a nově také červené brzdné kostky. Černé kostky jsou označeny 1 až 6 a hráči musí kostky využívat vzestupně pro zrychlování nebo sestupně pro zpomalování. Mezi černé kostky je možné zařadit kostky bílé, které pak představují poslední použitou kostku rychlostního převodu. Červené kostky je pak možné použít k prudkému brzdění, protože umožňují při podřazování „přeskočit“ jeden převodový stupeň. Brzdné kostky jsou v Rallymanovi GT novinkou, jinak je herní mechanismus shodný s původním Rallymanem.
          To, čím se GT výrazně odlišuje je to, že hráči nejedou v rozestupech za sebou, ale jednou vedle sebe a hlavní je tedy předjet ostatní a nepustit je před sebe. Na rozdíl od Rallymana, ve kterém šlo především o boj s časem, o co nejlepší projetí závodní dráhy, tady jde daleko více o boj s ostatními vozy o lepší pozici na trati. K tomu bylo potřeba vytvořit nová pravidla ohledně předjíždění, která, zjednodušeně, neumožňují předjíždět ostatní vozy nižší rychlostí, něž kterou jedou tyto vozy. Vůz, který jede na „pětku“ tak nemůžete předjet na „trojku“. Tím do hry vstoupila možnost blokovat ostatní hráče tím, jak se postavíte na trať a hlavně také v jaké rychlosti.
          Výrazně byl změněn také průjezd jednotlivými zatáčkami. V GT pochopitelně není možné žádnou zatáčku „říznout“, ale není možné také projet zatáčku smykem. Zatáčky jsou však nastaveny tak, aby bylo možné je projíždět rychleji „ideální stopou“, tedy „zvenku – dovnitř – ven“, než do nich vjíždět zevnitř. Záleží tak na pozici vašeho vozu, kterou stoupou pojede, jakou rychlostí je možné danou zatáčku zvládnout. I když je tu tím pádem méně možností průjezdu zatáčkou, velice pěkně to simuluje jízdu po závodním okruhu a nutnost hledat tu ideální nejrychlejší stopu.
          I při závodech na okruzích dochází k různým nehodám. I v této verzi Rallymana dojde ke ztrátě kontroly nad vozem v případě třetího symbolu nebezpečí. Tyto symboly mohou padnout na kostkách nebo je možné je nasbírat jízdou právě v té „neideální“ stopě. Pokud hráč ztratí kontrolu nad vozem v nízké rychlosti, udělá hodiny, ale zůstane na trati a nic se mu nestane. Pokud však k tomu dojde ve vysoké rychlosti, vyletí z dráhy a potom záleží na tom, co je kolem trati. Podle rychlosti a podle stupně nebezpečí dané desky si hráč musí vzít žetony poškození vozu, které mohou způsobit ztrátu nějaké kostky, změnu počasí nebo dokonce „žlutou vlajku“.

      V případě poškození nebo změny počasí se pak může hráči hodit možnost zastávky v boxech, kde může vyměnit pneumatiky a opravit auto.

          Symbolům nebezpečí se v původní hře dalo bránit pomocí sekund, které hráč získával za to, že házel kostkami naráz. Toto zůstalo i ve verzi GT s tím, že se nejedná o sekundy, protože se ve výsledku nejede na čas, ale na umístění. Jedná se o „žetony soustředění“, které získáte, když zariskujete a hodíte připravenými kostkami naráz a můžete je použít k ochraně kostky, pokud kostkami hážete postupně.
          Vozy se řítí po závodní dráze, blokují se při nájezdu do zatáčky i při jejím výjezdu, snaží se získat tu výhodnější pozici pro průjezd následující zatáčky a projet cílovou páskou jako první. V této verzi se jede na umístění, vůz, který jako první projede cílem, je vítězem a stejně se určuje také další pořadí vozů.
          Ve zjednodušeném popisu hry jsem zcela přirozeně hru srovnával s původní verzí Rallymana, pojďme si ještě shrnout nejdůležitější změny ve verzi Rallyman GT.
          Na první pohled je velká změna v šestiúhelníkových deskách trati proti velkých herním deskám v původní hře. Šestiúhelníky nabízejí mnohonásobně větší variabilitu a volnost ve stavbě závodní dráhy. Na druhou stranu v původní hře jste vzali tři desky, přiložili je k sobě a mohli hrát. Ve verzi GT je sestavení závodní dráhy výrazně těžší a časově náročnější.
          Herně je daleko větší rozdíl změna motoristické disciplíny. V rally se jelo na čas, hráči jeli s rozestupy a k předjíždění sice docházelo, ale spíše výjimečně a obvykle v případech, kdy někdo udělal nějakou větší chybu. Varianta GT je vlastně celá o předjíždění. Stále je tu zachována důležitost rychlosti, protože se nehraje, tak jak ve všech závodních hrách, podle pořadí na trati, ale podle aktuální rychlosti vozu, což může způsobovat třeba to, že jako první pojede vůz, který je na trati poslední. Tento herní prvek je naprosto jedinečný a přináší spousty zajímavých situací. Přesto je v této verzi daleko důležitější také vzdálenost, kterou v jednom tahu vůz urazí, protože stále je rozhodujícím prvkem to, na kolik tahů celou dráhu projedete. A to jsem se ještě příliš nevěnoval tomu předjíždění. Ve verzi GT předjíždíte neustále a hledáte takovou stopu, abyste ostatní zablokovali a vy dojeli co nejdále s co nejvyšší rychlostí. Tato hra je daleko více o interakci. V této hře jste neustále vedle sebe a každé postavení vozu do jiné stopy může mít velmi významný dopad na pořadí v cíli. Tato vlastnost nové verze je asi nejvýraznější změnou oproti původní tak trochu sólové hře. Tato nabízí mnohem více zábavy z jízdy vedle sebe, ale ztrácí poměrně hodně ze strategičnosti původní verze.
          Rallyman s rozšířením Dirt nabízel tři různé povrchy a dokonce čtyři různé pneumatiky. Ve verzi GT je pouze asfalt, pochopitelně, ale jsou tu dva druhy pneumatik pro sucho a mokro. V tomto ohledu je samozřejmě nabídka původní verze výrazně bohatší, ale vzhledem ke zpracovávaným disciplínám je to pochopitelné. Co mi více vadí je změna počasí, ke které může dojít v případě nehody, což je absolutně netematické. Na druhou stranu, pokud budeme hodnotit verzi GT včetně rozšíření, budeme mít díky dalším dvěma závodních třídám možnost výběru výrazně vyšší.
          Významným a velmi diskutovaným prvkem GT verze jsou brzdné kostky, které máte k dispozici v ideálním případě až tři pro každý váš tah. Můžete tedy například skončit tah na „šestku“ a v následujícím tahu pokračovat „dvojkou“. Rozhodně tyto kostky nabízejí mnoho zajímavých situací a napínavých tahů, na druhou stranu i tyto kostky něco málo odebírají na strategičnosti a obracení se k té zábavě.
          Po srovnání původní rally verze a nové GT verze se teď těšíte na to, že řeknu, která verze je lepší. Tady to tedy máte:
          Nedá se přímo říci, která verze je lepší a která je horší. Obě hry jsou totiž dostatečně jiné na to, aby na v podstatě stejném herním mechanismu přinášeli něco úplně jiného. Pro ty, kteří se chtějí především pobavit a zasmát u závodní hry je Rallyman GT tou nejlepší volbou. Nabízí mnoho různých zajímavých situací a jedná se o rozhodně nejlepší závodní hru simulující závody na okruzích. Pro ty, kteří si chtějí zahrát strategičtější napínavou závodní hru s menší interakcí a s větší možností ovlivnit výsledek je původní Rallyman tou nejlepší volbou.
          Každopádně se nic nemění – Rallyman je nejlepší závodní deskovou hrou!

You must be logged in to reply to this topic.

Popis

Vše o hrách ze série Rallyman!

Správci skupiny

Profilový obrázek
tondakolik
@tondakolik

Média skupiny

Skupiny

Děkujeme za vaši podporu!

Podpořte nás na Patreon